Palvelemme tänään

Asiakaspalvelu, chat 8–16 8–16 8–16 8–16 8–16 Suljettu Suljettu 6.12.2024 Suljettu 24.12.2024 Suljettu 25.12.2024 Suljettu 26.12.2024 Suljettu 1.1.2025 Suljettu

Asiakaspalvelu, puhelin 9–15 9–15 9–15 9–15 9–15 Suljettu Suljettu 21.6.2024 Suljettu 6.12.2024 Suljettu 24.12.2024 Suljettu 25.12.2024 Suljettu 26.12.2024 Suljettu 1.1.2025 Suljettu

Kontiokaari itsepalveluasema 6–22, henkilökunta paikalla 13–19 6–22, henkilökunta paikalla 13–19 6–22, henkilökunta paikalla 13–19 6–22, henkilökunta paikalla 9–15 6–22, henkilökunta paikalla 9–15 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 21.6.2024 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa

Kontiosuon jätekeskus 8–16 raskasliikenne 8–16 raskasliikenne 8–16 raskasliikenne 8–16 raskasliikenne 8–16 raskasliikenne Suljettu Suljettu 21.6.2024 Suljettu

Ilomantsin jäteasema 9–13 Suljettu Suljettu 15–19 Suljettu Suljettu Suljettu 21.6.2024 Suljettu

Kontiolahden jäteasema 15–19 Suljettu Suljettu 9–13 Suljettu Suljettu Suljettu 21.6.2024 Suljettu

Liperin itsepalveluasema Myllynkaari 6–22 6–22, henkilökunta paikalla 14–18 6–22 6–22 6–22 6–22 6–22 11.11.2024 Suljettu 12.11.2024 14–22, henkilökunta paikalla 14–18 18.11.2024 6–20

Polvijärven jäteasema Suljettu 9–13 Suljettu 14–18 Suljettu Suljettu Suljettu 26.12.2023 Suljettu 9.5.2024 Suljettu

Saavutettavuusseloste

Tämä on organisaation Puhas Oy saavutettavuusseloste. Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua www.puhas.fi ja sähköisen asioinnin portaalia www.asiointipuhas.fi. Sivuston puhas.fi saavutettavuusseloste on laadittu 30.10.2020 ja sähköisen asioinnin portaalin osalta 31.1.2023.

Palveluja koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Puhas.fi -sivuston saavutettavuuden täyttymistä on seurattu kehitystyön edetessä sekä sisältöä luodessa. Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Puhas pyrkii takaamaan verkkosivustonsa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamislain sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaisesti.

Vaatimuksenmukaisuus

Puhas.fi- ja asiointipuhas.fi-verkkosivustot noudattavat WCAG:n 2.1 standardin mukaisia AA-tason saavutettavuuskriteerejä. Alempana selvitys saavutettavuusarvioinnista.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö, puhas.fi

-toimisto-ohjelmien tiedostoja (esim. doc, pdf), jotka on julkaistu ennen 23.9.2020

-video- tai äänitallenteita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020

Ei-saavutettava sisältö, sähköisen asioinnin portaali asiointipuhas.fi

Hallittava

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet: Sivuston käyttöehdot - sisältö ei täytä saavutettavuuskriteerejä näkyvän kohdistusjärjestyksen osalta.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty:     2.4.3 Kohdistusjärjestys

Hallittava

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet: Hamburger-painikkeella ei ole näkyvää kohdistus-tyyliä.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty:    2.4.7 Näkyvä kohdistus

Hallittava

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet: Tooltip-sisältöä ei voi saavuttaa näppämistöllä.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty:     2.1.1 Näppäimistö

Ymmärrettävä

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Kokonaisuutena navigaatio ja sisältö kulkevat käsi kädessä, koska sivusto ei lataa sisältöä omille sivuilleen. 
Kaikki tapahtuu samalla sivulla lataamatta sivua uudelleen. Tämä aiheuttaa kuitenkin saavutettavuusongelmia, koska esimerkiksi ruudunlukijaohjelman käyttäjä ei tiedä, mitä sivulla tapahtuu.

Saavutettavuusvaatimukset. jotka eivät täyty:     3.2.1 Kohdistaminen

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Saavutettavuuspalautetta voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@puhas.fi tai puhelimitse Puhaksen asiakaspalveluun numeroon 013 318 198.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Saavutettavuuskantelu ja saavutettavuusselvityspyyntö

Mikäli saat Puhakselta saavutettavuuspalautteeseen epätyydyttävän vastauksen tai et saa pyydettyä sisältöä saavutettavassa muodossa, voit tehdä saavutettavuuskantelun tai saavutettavuusselvityspyynnön. Suomessa saavutettavuutta valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI). ESAVI:n saavutettavuusvaatimukset.fi -sivuilla on ohjeet ja osoitteet jatkotoimenpiteisiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Digipalveluistamme on tehty saavutettavuusarviointi

Verkkosivuston saavutettavuutta on testattu muun muassa saavutettavuuden tutkimiseen suunnitellulla Web Accessibility Evaluation Tool-työkalulla sekä macOS-käyttöjärjestelmän VoiceOver-näytönlukutekniikkaa käyttäen. Verkkosivujen testaus on suoritettu eri verkkoselaimilla. Eri toiminnallisuudet on testattu, muun muassa navigointiin ja hakuun liittyvät toiminnot.

Verkkosivuston saavutettavuudesta on todettu muun muassa seuraavat asiat: sivuston käyttö on mahdollista näppäimistörajapinnan välityksellä. Verkkosivuston elementeillä on niitä kuvaavat nimilaput tai selitteet, joita näytönlukutekniikat hyödyntävät. Sivuston käyttö on mahdollista myös, kun verkkosivujen sisällön koko on suurennettuna 200 prosenttiin. Verkkosivusto on responsiivinen ja sen selaaminen on mahdollista eri kokoisilla näytöillä. Sivuston suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin saavutettavuuden kriittiset A- ja AA-tason vaatimukset.